fbpx

Jeg tager ikke imod nye klienter i øjeblikket.
Følg med på min Facebook side for opdateringer på hvornår jeg åbner for nye klienter.

Stress og Angst

Stress og angst er en sund reaktion

  • De fleste mennesker oplever stress på et eller andet tidspunkt i deres liv og ca. hver femte person rammes af angst.
  • Stress og angst kan være meget ubehageligt at opleve, når vi rammes af det, men de er begge sunde reaktioner fra din krop og sind.
  • Når du rammes af stress eller angst, er det faktisk din krops måde at hjælpe dig på.
  • Stress er en sund reaktion, da det er en funktion, som hjælper dig med at komme igennem pressede situationer.
  • Angst er en sund og hensigtsmæssig reaktion i farlige situationer, da den forsøger at beskytte dig.
  • Men for meget stress og angst der tager over og styring, kan blive et problem og her kan det være nødvendigt med hjælp.

Hvad er stress?

Stress er noget de fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt.
Stress opstår når du udsættes for mere end du har ressourcer og evner til at håndtere, så som pres, krav, forventninger eller belastninger.

Stress kan f.eks. opstår når…

  • du har travlt og du føler dig presset.
  • du føler der er for høje forventninger eller krav til dig.
  • der sker uventede og belastende ting i dit liv.

Stress er farligt

Selvom stress som udgangspunkt er en sund reaktion, så kan langvarig stress til gengæld have alvorlige og skadelige konsekvenser for dit liv.

Langvarig stress er farlig, for du kan opleve følgesygdomme som:

  • Hjertekar sygdomme (blodpropper, forhøjet blodtryk m.m)
  • Depression
  • Mavesår
  • Angst
  • Der kan opstår misbrug
  • Tab af arbejdsevne
  • Skilsmisse og brud i andre relationer.

Der er vigtigt at gribe ind, inden stressen tager overhånd og du får permanente skader.

Hvad er angst?

Angst kan være hensigtsmæssigt i farlige situationer, men angst kan også komme i vejen for at du kan fungere i hverdagen.

Angst kan være meget ubehagelig og er ofte en del af andre tilstande.

Angst kan vise sig på flere måder:

  • Panikangst eller angstanfald, kan opstå meget pludseligt og opleves så voldsomt, at du kan blive bange for dit helbred, for hjerteanfald, sindsyge eller for at dø.
  • Socialfobi er angsten for hvad andre tænker om dig.
  • Agorafobi er angst for at færdes steder, hvor der er mange mennesker.
  • Generaliseret angst er en tendens til at overbekymre sig.
  • Enkelfobi er angst for specielle ting eller situationer, så som edderkopper, højder, tordenvejr eller at flyve.

Det vigtigste ved angst er at forstå, at angsten er på et tidspunkt opstået for at beskytte dig. Det kan dog være svært at gennemskue imod hvad og om den stadig tjener dig et formål.

Angst kan være begrænsende

Angst er et signal til dig om, at der er noget vigtigt i dit liv, som kræver din opmærksomhed. Nogle gange begrænser angsten dig ikke og det kan være relativt nemt at håndtere den.

Andre gange er det så uhåndgribelig en størrelse og fylde så meget, at du føler dig begrænset. Derfor er det vigtigt at søge hjælp, så du kan få en forståelse af hvad der sker og redskaber til at komme videre og ud af angsten.

Symptomer ved angst

  • Du kan have uro, være nervøs og opleve bekymringer
  • Du kan have dødsangst og opleve panik
  • Du kan opleve åndedrætsbesvær og kvælningsfornemmelser
  • Du kan mærke hjertebanken, sveden og rysten
  • Der kan være smerte og trykken for brystet

Behandling af stress og angst

Igennem de behandlinger jeg tilbyder dig, hjælper jeg dig med at forstå din stress eller angst og at møde og finde løsninger, som kan hjælpe dig med at håndtere tilstanden på en anden måde.

Terapien hos mig består af flere ting. Da stress og angst er både mentalt og fysisk, bruger jeg samtaleterapi og kropsterapi til at hjælpe dig.

Igennem vores terapeutiske samtaler, hjælper jeg dig med at få en forståelse for det der sker og hvad du kan gøre ved det.

Kropsterapien er typisk healingsmassage, men kan også være terapeutisk yoga og meditation.

Varighed og individuelt forløb

Da stress og angst ikke altid er enkelt, tilbyder jeg individuelle forløb. Varighed og pris er derfor varigerende alt efter hvad der er behov for.

Et eksempel forløb kan være 6 gange med healingsmassage, der består af samtaleterapi og massage, fordelt over 6 uger.

Et længere forløb kan være over 12 uger, hvor du kommer oftere i begyndelsen og mindre senere i forløbet.

Enkelte behandlinger er også givende, specielt ved mindre stress og angst, til at håndtere tilstandene.

Mere information

Den måde jeg hjælper dig på med stress og angst, er ved at kombinere mine behandlinger efter behov.

Jeg vil anbefale at du læser mere om de andre behandlinger under menupunktet Jeg tilbyder

Du kan også læse om healingsmassage her.
Og du kan læse om samtaleterapi her.

Scroll til toppen